Museoliiton Vuoden viestintäteko -palkinto Helsingin kaupunginmuseon ja HAMin Mieliala – Helsinki 1939-1945 -näyttelyn markkinoinnille
Vuoden 2021 museopalkinnot jaettiin 27.5. Museopalkintogaalassa Turussa. Vuoden museo 2021 -tittelin sai Suomen maatalousmuseo Sarka. Vuoden museoviestintäteko -palkinto myönnettiin Helsingin taidemuseo HAMin ja Helsingin kaupunginmuseon Mieliala – Helsinki 1939-1945 -näyttelyn markkinoinnille. Vuoden museo -kilpailun Erikoispalkinnon sai Museovirasto. Vuoden museokauppa on Luontokeskus Haltian Haltia Shop. Museokortin erikoispalkinto annettiin Hotelli- ja ravintolamuseolle
VUODEN VIESTINTÄTEKO 2021: HAMin ja Helsingin kaupunginmuseon Mieliala – Helsinki 1939-1945 -näyttelyn markkinointi
HAMin ja Helsingin kaupunginmuseon ensimmäisen yhteisen näyttelyn markkinointi toimii erinomaisena esimerkkinä onnistuneesta näyttelyviestinnästä, joka jalkautuu museon seinien ulkopuolelle. Mieliala – Helsinki 1939-1945 -näyttelyn markkinointi onnistui tavoittamaan myös yleisöä, joka ei lähtökohtaisesti ole kiinnostunut museoista. Kampanja herätti kysymään: Mitä täällä tapahtuu?
Perinteisten markkinointikanavien lisäksi kampanjaan kuului tempauksia, joissa museot ottivat haltuun kaupunkikuvan yllättävällä ja innovatiivisella tavalla. Esimerkiksi Kolmen sepän patsaan piilottaminen laatikkoon kuvaamaan taideteosten evakuoimista herätti helsinkiläiset pohtimaan sota-ajan merkityksiä. Markkinointikampanjan aikana museoista tuli osa kaupunkikuvaa.
Museot reagoivat nopeasti myös ajankohtaiseen koronatilanteeseen. Kun näyttelyt suljettiin, keskittyivät museot tallentamaan korona-ajan mielialoja verkossa. Kirjalliset mielialaraportit liitettiin Helsingin kaupunginmuseon kokoelmiin. Näyttelyn teemoja tuotiin esiin lisäksi korkeatasoisessa podcast-sarjassa, joka tarkasteli korona-ajan ja sota-ajan mielialoja.
Koko Museoliiton tiedote: https://museoliitto.fi/uutiset.php?aid=15830
Kuva: N2